Stevia Rebaudiana Bertoni


PENGENALAN KEPADA TUMBUHAN STEVIA

Stevia adalah spesis daripada lebih kurang 240 spesis herba dalam keluarga bunga matahari. Ianya banyak terdapat di kawasan subtropika dan tropika, selatan Amerika dan Amerika tengah.

Spesis stevia rebaudiana bertoni dikenali sebagai daun manis, daun gula dan yang paling senang disebut adalah stevia. Sebagai pemanis atau substitut gula, rasa manisnya tahan lebih lama berbanding gula, walaubagaimanapun ekstrak stevia akan memberi sedikit rasa pahit dalam kepekatan yang tinggi.

Dengan ekstraknya mempunyai rasa manis bermula dari 150 hingga 500 kali ganda mengikut gred dan kepekatannya, ianya sesuai dengan permintaan penduduk dunia hari ini yang memerlukan pemanis atau gula rendah karbohidrat dan kalori sifar.

Kajian perubatan menunjukkan stevia memberi manfaat dalam merawat atau mengawal obesiti, diabetes dan tekanan darah tinggi kerana ia memberi kesan dalam menurunkan kandungan gula dalam darah. Fakta ini amat menarik bagi mereka yang ingin mengawal pengambilan karbohidrat dalam diet mereka.

Stevia telah digunakan secara meluas sebagai pemanis dan makanan tambahan kesihatan di Jepun, Korea, Kanada, dan Amerika. Jepun dan Korea menggunakan telah menggunakan ekstrak stevia lebih dari 30 tahun sebagai pemanis semulajadi dalam minuman berkarbonat, jus buah-buahan, minuman kesihatan dan sukan, yogurt, pencuci mulut dan pudding, snek, gula-gula, coklat, pastry, mee, sos soya, jeruk, dan biskut. Lebih dari 150 kajian perubatan mengesahkan bahawa stevia adalah tidak bertoksik dan selamat untuk kegunaan manusia. Stevia juga digunakan untuk merawat diabetes dan darah tinggi di Jerman dan Jepun.

Stevia juga telah diluluskan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia sebagai pemanis semulajadi dan sebagai bahan dalam makanan dan ianya juga telah diterima dan diluluskan oleh lebih 20 negara.


KANDUNGAN BAHAN YANG MEMANISKAN STEVIA

Steviol glycoside

From Wikipedia, the free encyclopedia


The steviol glycosides are responsible for the sweet taste of the leaves of the stevia plant (Stevia rebaudiana Bertoni). These compounds range in sweetness from 40 to 300 times sweeter than sucrose.[1] They are heat-stable, pH-stable, and do not ferment.[2] They also do not induce a glycemic response when ingested, making them attractive as natural sweeteners to diabetics and others on carbohydrate-controlled diets.


Structure
From Wikipedia, the free encyclopedia

The diterpene known as Steviol is the aglycone of stevia's sweet glycosides, which are constructed by replacing steviol's carboxyl hydrogen atom (at the bottom of the figure) with glucose to form an ester, and replacing the hydroxyl hydrogen (at the top of the figure in the infobox) with combinations of glucose and rhamnose. The two primary compounds, stevioside and rebaudioside A, use only glucose: Stevioside has two linked glucose molecules at the hydroxyl site, whereas rebaudioside A has three, with the middle glucose of the triplet connected to the central steviol structure.


In terms of weight fraction, the four major steviol glycosides found in the stevia plant tissue are:
5–10% stevioside (250–300X of sugar)
2–4% rebaudioside A
1–2% rebaudioside C
½–1% dulcoside A.

Rebaudioside B, D, and E may also be present in minute quantities; however, it is suspected that rebaudioside B is a byproduct of the isolation technique.[2] The two majority compounds stevioside and rebaudioside, primarily responsible for the sweet taste of stevia leaves, were first isolated by two French chemists in 1931.[3]

No response to “Stevia Rebaudiana Bertoni”

Post a Comment